Amikor a B-terv is bejön… – (Üzlet és Pszichológia)

A HR- és kommunikációs szakma azt találgatja, hogyan lehet jól csinálni, megfelelően reagálni például az elmúlt időszakhoz hasonló, pandémia okozta krízishelyzetekre. Mindenki a tuti forgatókönyvekre vágyik, sok szakértő pedig kínálja is a „tuti” megoldásokat.

Íróasztalon Tóth-Nagy Péter szakmai cikkénél nyitott "Üzlet és pszichológia" magazin.

Legutóbb, amikor engem is hasonló témában kértek fel előadni, arra gondoltam, hogy mi lenne, ha nem az ismeretlen jövőt tervezgetnénk, spekulációkra építve, hanem megnéznénk egy-két konkrét esetet különböző szektorokból, hogy ők hogy, milyen kreatív HR- és kommunikációs megoldásokkal tudták orvosolni a nehéz helyzetet. Ezekből lehet olyan tanulságokat levonni, melyek még mindenkinek jól jöhetnek…

GDPR kompatibilis információgyűjtés a veszélyeztetettekről

A Grundfos gyárak Magyarországon 2200 dolgozót foglalkoztatnak, s a nagy létszám ellenére mégis nagyon klassz és folyamatos kommunikációt tudnak menedzselni a munkatársak felé többek közt egy zárt, nem moderált Facebook-csoport segítségével. „A Facebook-csoport nagyon jó pulzusmérésre” – mondta Urbán Katalin, a cég EHS menedzsere, amikor a kommunikációjukról beszélgettünk. Náluk nagy fejtörést okozott, hogy hogyan tudják megóvni a 2200 dolgozót úgy, hogy biztosítsák a gyárak működését.

Első lépésként nehéz volt kiszűrni GDPR-kompatibilisen, hogy kik a veszélyeztetettek, ehhez nyilván hozzájárulást kértek a kérdőívkitöltőktől. De a kérdőív túlmutatott önmagán, ez egy tudatos, komplex, edukatív kommunikációs eszköz volt, amelyben tájékoztatták a dolgozókat arról, hogy miért van szükség erre a lépésre, és mi fog történni ezután. Igyekeztek megnyugtatni a dolgozókat, hogy mindenki biztonságban van. Ráadásul nem a cégvezetés döntött arról, hogy ki veszélyeztetett és ki nem, hanem az üzemorvost vonták be a műveletbe.

Mindeközben odafigyelt a cég vezetése, hogy megőrizze a kékgallérosok bizalmát azzal, hogy – bár a fehérgallérosok lehettek home office-ban – a vezetők bizony bejártak, és együtt dolgoztak az összes munkatárssal. A hab a Grundfos tortáján az, hogy a veszélyhelyzet után a cég helyi rádiószpotokban köszönte meg dolgozóinak az együttműködésüket.

Íróasztalon Tóth-Nagy Péter szakmai cikkénél nyitott "Üzlet és pszichológia" magazin.
Tóth-Nagy Péter esettanulmányokon keresztül azt taglalja, hogy járvány idején, milyen kreatív HR és kommunikációs megoldásokkal lehet orvosolni a nehéz helyzeteket.

Van másik!

Világszerte drasztikusan érintette az autókölcsönző piacot a COVID-helyzet, volt vállalat, amely csődöt jelentett. Ezzel a helyzettel kellett farkasszemet néznie itthon a Sixt-nek is. „De a krízis okozta nyomás szerencsére megmutatta, mire vagyunk képesek!” – kezdte esettanulmányát Dévai Gábor, a Sixt ügyvezetője.

Egy elég lehetetlen helyzetben új szolgáltatást fejlesztett a Sixt, ugyanis flottájának egy részét beállította futárszolgálatba a Praktiker, a Kifli.hu és a Wolt.hu számára. Így 28 operatív munkatársnak biztosította bérét és munkáját a vállalat. Az átálláshoz az autó mellett eszközöket és oktatást is nyújtott a Sixt. A szolgáltatás olyan jól működött, hogy a jövőben is marad ez az üzletág, ezzel extra bevételt termelve néhány munkatársnak.

Szembemenni az imázzsal

A szegedi Kapca Cafe&Bistro is merészet vállalt azzal, amikor imázsidegen szolgáltatást vezetett be. Egyszerűen hangzik a házhozszállítás, de van, akinek nem az, mert nem illik a profilba. Nagy dilemma volt: Balla Máté, a bisztró egyik tulajdonosa végül úgy kezdett bele a házhozszállításba, hogy hazaengedte a munkatársak nagy részét, mivel nem akarták veszélyeztetni a dolgozók egészségét. Úgyhogy csak a jelenlegi top ételüket, a hamburgert kezdték kiszállítani. A tulajdonosok és a főszakács dolgoztak a bisztróban, a munkatársak része pedig fizetett szabadságon volt a pandémia első két hónapjában. A totális példamutatás 100 százalékos bizalmat eredményezett a dolgozókban, nem kérdés, hogy mai napig ezzel a csapattal folyik a munka.

Employer branding nagykövet

Ha most kezdenék employer branding könyvet írni, akkor a Roche SSC általános hozzáállása a dolgozókhoz kötelező tananyag lenne benne. Ahogy Baksay Gergely employer branding igazgató mondta: „az volt a fontos számunkra, hogy a dolgozók biztonságban és jól érezzék magukat”.

Oké, SSC lévén talán „könnyű” azonnal home office-ra átállni, de a Roche nem állt meg itt; vezetőkkel egyeztetve már az első napoktól mérték a hatékonyságot, és kiderült, hogy 100 százalékban otthonról dolgozva 85–110 százalék között teljesített a vállalat, azaz a pandémia után is megmarad a home office választható módon. Miközben – külső szakértői szemmel nézve – mintaszerűen mentek a dolgok, a vezetőség nem elégedett meg ezzel, és kérdőívekkel follow upolta a munkatársak közérzetét. Kiderült, bár mindenki jól érzi magát, hiányolták a személyes interakciót. Ezért Google+ aloldalt hoztak létre, ahol itt személyes témákat, tapasztalatokat tudtak egymással megosztani a munkatársak. Receptek, játékötletek, praktikák stb. cseréltek gazdát közvetlenül ezen a felületen. Különböző területek vezetői online sörözéseket, borkóstolókat, társasjátékokat szerveztek. A Rosszcsontok (figyelem, a vállalatnak saját zenekara és stúdiója van épületen belül!) „home videoklipet” csinált, amit megosztottak a céggel.

Ezeken kívül számtalan aprósággal figyeltek a munkavállalók közérzetére.

A fenti esetekből is jól látszik, hogy ha egy HR-problémát orvosolunk, az nem maradhat kommunikációs támogatás nélkül. Nem csak utó-, hanem előkommunikációra is szükség van, sok kérdezésre. És onnantól, hogy ilyen holisztikus, integrált stratégiát tervezünk, ez már üzleti-stratégiai döntés és feladat is. Másképp nem is nagyon érdemes csinálni.

Az eredeti cikk megjelent: Az Üzlet és Pszichológia magazin 2020. augusztus-szeptemberi számában, Tóth-Nagy Péter, a Follow the Yellow kommunikációs ügynökség alapítójának írása.