Tudjátok, hogy mit gondolnak rólatok? Elmondjuk és segítünk is előnyt kovácsolni belőle.
Állj meg egy pillanatra és gondolj bele: mi a kulcsa annak, hogy a vállalatod a legjobb tehetségeket vonzza magához az SSC-szektorban? A verseny fokozódik, de van módja annak, hogy kitűnj a tömegből. Elmondjuk mit csinálj, hogyan és hol kommunikálj!
Először is, hadd összegezzük, mit találtunk a legutóbbi kutatásunk során: a legtöbb pozitív visszajelzés arról szólt, hogy könnyű ezen a területen elhelyezkedni, a fizetések is megfelelőek. Ám a legnagyobb hátrányok között a fejlődési, előrelépési lehetőségek- és az érzelmi kötődés hiánya tűnik ki, amellett, hogy a home office és a hibrid munkavégzés már alapvető elvárás. Nem kell ahhoz nagy szakértőnek lenni, hogy rájöjjünk: ezeken a területeken kell változtatni.
2023. január 1. és december 31. között ezen cégek említésszámai voltak a legmagasabbak.
- A BT ROC 807 említéséből 798 a saját Facebook oldaluknak köszönhető, ezen kívül kilenc újságcikkben említették a céget.
- Hasonló a helyzet a Tata Consultancy Services és az ExxonMobil Hungary esetében, de az arány itt eltérő, saját posztjaikon kívül 90, illetve 87 említésük volt.
- A Deutsche Telekom IT Solutions szintén aktív volt a saját felületein, azonban náluk a saját közösségi média tartalmak már csak az említések felét teszik ki.
Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb megállapításokat és jól alkalmazható javaslatokat teszünk arra, hogyan javíthatjátok a kommunikációs stratégiátokat a munkavállalók felé.
Fluktuációt generál az SSC-szektor: előrelépés- és home office hiánya, lélektelen kultúra
A kutatás alapján kiderült, hogy bár az agent/support pozíciókban dolgozók elégedettek a fizetéssel és a munkakörülményekkel, de sokan hiányolják a fejlődési és előrelépési lehetőségeket. A munkavállalók pozitívan értékelik a könnyű elhelyezkedést és a korrekt fizetéseket, ugyanakkor negatívumként említik, hogy a munka nem jelent nagy kihívást szakmailag és mentálisan, valamint a home office lehetőség hiánya is problémát jelent. A legtöbb munkavállaló úgy érzi, hogy nincs érzelmi kötődése a cégekhez és 84 százalékuk könnyedén váltana, ha jobb hírnévvel rendelkező cégtől kapna ajánlatot. Ebből az következik, hogy az érzelmi kötődés hiánya és a váltásra való hajlandóság között erős a koherencia.
Különösen aktívak voltak az SSC-k témájában a fórumok. A legfontosabb threadeket mutatja be az alábbi chart.
Mit tehetünk ez ellen?
Az olyan fórumok, mint a Reddit és Glassdoor lehetőséget adnak, hogy a munkavállalók és a munkáltatók is kibeszéljenek egy-egy szektort. Így van ez az SSC kapcsán is. Ezért az első, hogy legyél jelen ezeken a felületeken, figyeld, hogy mit mond a net rólad, válaszold meg őszintén a különböző véleményeket. Az egyik legforróbb téma ezeken a platformokon a fizetések kérdése, kommunikáld bátran, hogy nálad mennyit kereshetnek a tehetségek.
Az offline térben pedig cselekednünk kell: építsünk munkahelyi közösséget és ezt tegyük láthatóvá a külvilág felé is. A közös tevékenységek, a célok és az együtt töltött idő mind hozzájárulnak az érzelmi kötődés növekedéséhez, amely csökkenti a fluktuációt. A COVA szervezetfejlesztési tanácsadó cég felmérései és tapasztalata alapján elmondta, hogy „minden vállalat esetén érdemes, a munkavállalókat egy közösség részeként kezelni. A multinacionális SSC-k esetében vonzó lehet, hogy a munkavállalói közösségen keresztül új kultúrákat ismerhetnek meg, viszont az erőltetett közösségi programok az introvertált dolgozóknak – akik pont azért választották az SSC-t, mert elmerülhetnek a táblázatokban –, más kötődési aktivitást kell találni. A mérésekből kiderült, sok SSC küzd azzal, hogy a legtöbben ugródeszkaként használják a szektor vállalatait. Nehéz lenne változtatni ezen, de ha erre a jellemzőre épülve alkotunk megtartó és hatékonyságfejlesztő programokat, akkor finoman el lehet tolni abba az irányba a munkatársi viselkedéseket, amely következtében alacsonyabb fluktuáció és elégedettebb munkatársak maradnak a rendszerben.„
5 lépés a sikeres kommunikációs stratégiához
„A kutatás eredményei – és a mi tapasztalataink alapján is – a fő probléma a magas fluktuáció, az „istálló” jelleg érzete, a monotonitás és az, hogy nincs érzelmi elköteleződés a cégek felé. Ha megnézzük a customer service/support területek álláshirdetéseit, steril, egységes kommunikációt látunk. Ugyanazt kínálják: viszonylag magas alapfizetés (nagyságrendileg megegyezik a különböző cégeknél), bónuszlehetőség, egészségügyi ellátás, HO lehetőség. Ugyanazt várják: nyelvtudás, jó kommunikációs készség, önálló munkavégzés, számítógépes ismeretek.” – foglalja össze a kihívásokat és a fókuszt Tóth-Nagy Péter a Follow The Yellow Communications vezetője.
Hogyan tudsz kitűnni munkaadóként, hogy téged találjon meg elsőként a minőségi munkaerő?
- Az SSC, egy igen dinamikus iparág, ha neked nem jelent gondot a fluktuáció, akkor válaszd a folyamatos toborzást! Viszont fontos – hogy a konkurenciát megelőzve – tiéd legyen a minőségi munkaerő. Az SSC ugródeszka jellegét fel lehet vállalni, a fő üzenet így az lehet, hogy: „Nálunk jó fizetésért szerezhetsz piacképes tudást.” Ha pozícióban nincs is sok előrelépési lehetőség, a bérezésben lehet fejlődni. (Használj pozitív megfogalmazást, pl.: „Itt a jövőd így alakul”)
- Ha elkötelezett munkatársakat akarsz hosszútávon, akkor invesztálj a közösségépítésbe, ezzel csökkentve a fluktuációt. Ez esetben a fő üzenet pl. lehet akár ez: „Olyan tudást adunk, amivel tovább tudsz lépni, de olyan közösséget, ami miatt itt akarsz maradni”
- Ne csak álláshirdetéseket adj fel, mert a több ezer hirdetésből nehéz kitűnni. Használd üzenetként az ajánlatod kulcsszavait, gondolkozz összehangolt kampányokban, többféle eszköz bevonásával: blogbejegyzés, hirdetés, plakát. A legnagyobb vonzerő a munkaerő számára a jó fizetés, a juttatások és a menő brand. Írd le bátran, hogy „Nálunk dolgozni nem csupán megéri, de presztízs is”!
- Találd meg azokat a területeket, ahol kevesen vannak jelen. A kutatás alapján TikTokon és LinkedInen kevés SSC-cég kommunikál. Légy te az első ezeken a felületeken és szólíts meg új közönséget.
- Válj láthatóvá a médiában! Tapasztalataink szerint az SSC-szektor a PR-eszközöket egyáltalán nem, vagy nem elég hatékonyan használja. Mutasd meg, miért jó a te cégedben dolgozni egy PR-szakember segítségével, szülessenek cikkek a céges kultúráról, a közösségi programokról, az elégedett dolgozókról, így növeled a hírneved és nálad akarnak majd dolgozni az álláskeresők.
„Nyilván a fenti javaslatok nagy merítésre fókuszálnak, főleg csak irányadások. Egy-egy cégnek külön meg kell mérnie, hogy hogyan ítélik meg a munkatársak az adott vállalatot. Ezt kell szinkronba hozni a fentihez hasonló külső mérésekkel, és az alapján lehet „személyre szabottan” tervezni, hogy a valós értékeket tudja kommunikálni magáról a munkáltató. A lényeg a stratégia. Az eseti jellegű kampányok, hirtelen jött ötletek látványosnak és kreatívnak tűnhetnek, de egyáltalán nem biztos, hogy jó eredménnyel is szolgálnak. Csak az fog igazán jól működni, ha egy munkáltató mer önreflektív lenni, mérni, és az alapján komoly stratégiát tervezni és kivitelezni (akár folyamatos változtatásokkal is).” – mondja a Follow The Yellow Communications vezetője.