Olyan téves feltételezéseket gyűjtöttünk össze, amikből világosan látszik, miért érdemes cégünk hírnevét inkább a profikra bízni:
1. Majd a marketing megoldja, toljuk meg a PR hirdetéseket, és minden rendben lesz…
Lehet a miénk a világ legjobb marketing csapata, akik mindent tudnak a jó márkaépítésről, ez mégsem jelenti azt, hogy az employer branding (EB) területén is otthonosan mozognának. A fogyasztói- és a munkahelyi márka bár sokban hasonlít egymásra, mégis számos egyedi jellemző és önálló funkció kapcsolódik hozzájuk. Az EB erősen kapcsolódik magához a szervezethez, így az informális csatornák jelentősége is megnő ezen a területen. Hiába hasít egy social media vagy PR kampány, ami a márkánkat népszerűsíti, ha közben a dolgozói csoportokban, fórumokon kedvezőtlen vélemények jelennek meg cégünkről.
2. Ezt intézze a HR, költsenek többet az álláshirdetésekre, és nem lesz gond a toborzással…
Bár a HR területen valóban megvan minden tudás és fontos információ a hatékony munkáltatói márkaépítéshez, de a külső kommunikáció nem feladata ennek a részlegnek. Általában nem áll rendelkezésükre márkaépítési vagy kommunikációs tapasztalat, szaktudás. Ha pedig megpróbálják a marketing területtől egyszerűen átemelni a stratégiát, az nem fogja hozni a kívánt eredményt, hiszen a marketingnek a fogyasztók a célcsoportja, míg a HR-nek a potenciális munkavállalók. Más célok, más csatornák, másfajta kommunikáció kapcsolódik hozzájuk.
3. Ha már nagyon nagy a gáz, majd jöhet egy menő fejvadász cég, vagy a szervezetfejlesztés…
Akár az egészségünk esetében, a munkáltatói márkánál is eredményesebb és olcsóbb a problémák megelőzése, mint kezelése. Ha kivárjuk a krízishelyzetet, és már csak akkor igyekszünk beavatkozni, amikor negatív hírekkel, elégedetlen munkavállalók online véleményével kell megküzdenünk, és menteni valahogy romba dőlt munkáltatói márkánkat, akkor nehéz dolgunk lesz. Nem csak rengeteg pénzt és energiát igényel újrapozicionálni márkánkat, de hosszú időt is vesz igénybe, míg ennek meglesz az eredménye. Még a legjobb fejvadász cég sem segíthet ezen a helyzeten, hiszen ha a szervezeti kultúránkban van a hiba, akkor hiába veszünk fel folyamatosan új embereket, a növekvő fluktuáció miatt rengeteg energiánk megy majd el az újonnan érkezők betanítására, és még ennél is több pénz a folyamatos hirdetésekre.
Fontos látnunk, hogy az employer branding komplex terület, ami egyszerre kapcsolódik a szervezethez, a belső- és külső kommunikációnkhoz, a marketinghez és a cég megítéléséhez a HR piacon. Át kell látnunk, hogyan függnek össze mindezek, és mit érzékel ebből a célcsoportunk, a potenciális munkavállalók. Mindez a szakmai tudás szükséges ahhoz, hogy munkáltatói márkánk sikeres, kampányaink pedig eredményesek legyenek.