KPI vs. Emberek – egy feloldhatatlan ellentét?

A kihívások és a reális célok kitűzésének egyensúlya kulcsfontosságú morális szempontból. Chill hathatós segítségével Max ráébred, hogy a munkavállalók jóléte és elkötelezettsége valójában a szervezeti siker motorja, így a KPI átértékelésével képes lehet megtartani tehetséges beosztottjait. Ne hagyd, hogy a kíváncsiságod kihaljon! Kövess minket, és fejlődjünk együtt!

Mi az a KPI?

A betűszó mögött a Key Performance Indicator áll, ami magyarul fő teljesítménymutatót jelent. Segít, hogy a külső és belső mutatókat összehangolja az üzleti célokkal, és mérhető értéket rendeljen egy szervezet hatékonyságához. Ha jól határozzuk meg, segít a cég küldetésének és céljának eléréséhez.

Ez mind szép és jó, de…

Amikor egy vállalat meghatározza saját teljesítménymutatóit, szeretne mindent megtenni, hogy a versenytársak előtt maradjon – azonban sokszor előfordul, hogy a rövidtávú eredmények oltárán az alkalmazottak jólétét áldozzák fel. Ez mérgező környezethez, csökkenő termelékenységhez, végső soron pedig fluktuációhoz vezet.

De ha a KPI elengedhetetlen egy cég működéséhez, miért hordoz magában ennyi veszélyforrást?

A megoldást egyrészt a kizárólagosságban kell keresnünk: ha görcsösen ragaszkodunk a mutatókhoz, de figyelmen kívül hagyjuk a dolgozók olyan szükségleteit, mint a munka-magánélet egyensúly, a fejlődés és a mentális egészség, az embereknek nem lesz más választása, mint munkahelyet váltani.

Másrészt ott van még a rosszul meghatározott KPI: egy elérhetetlen cél kiégéshez és egyre romló teljesítményhez vezet, hiszen sosem jön el a sikerélmény, nem ismerik el az erőfeszítéseket, ez pedig – jogosan – elkedvetleníti és kifárasztja a kollégákat.

Ezzel szemben, ha reális és teljesíthető célokat határozunk meg, akkor visszajelzést, elismerést és fejlődési lehetőséget adhatunk a munkavállalóknak – a tisztán és egyértelműen kommunikált KPI-ok összehangolják a dolgozókat a szervezet elképzeléseivel, miközben segítenek, hogy időben ismerjük fel és ismerjük el az elvégzett munkát, közösen ünnepeljük a sikereket, miközben teret nyújtunk a személyes és szakmai fejlődésre egyaránt.

Hogy segítünk mi? 

Sajnos sokszor találkozunk olyan teljesítménymutatókkal, amiket a vezetők szakértők kikérdezése nélkül határoznak meg hallomásból szerzett információk és versenytársakról kialakított hiányos képek alapján. Fontos, hogy reálisan mérjük fel egy vállalat piaci környezetét, helyzetét és lehetőségeit, a trendeket és azokat a tényezőket, amik a dolgozók teljesítményére hatással lehetnek egy adott időszakban. Egy elérhetetlen cél kitűzése az üzleti érdekkel is szembe megy, hiszen ez rengeteg felesleges anyagi és humán erőforrásba kerülhet. Egy jó KPI a kollégák szakmai véleményére is épít, egy ügynökség pedig segíthet a cég helyzetének felmérésében, a célkitűzésben és azok megvalósításában.