KPI vs. Emberek – egy feloldhatatlan ellentét?

A kihívások és a reális célok kitűzésének egyensúlya kulcsfontosságú morális szempontból. Chill hathatós segítségével Max ráébred, hogy a munkavállalók jóléte és elkötelezettsége valójában a szervezeti siker motorja, így a KPI átértékelésével képes lehet megtartani tehetséges beosztottjait. Ne hagyd, hogy a kíváncsiságod kihaljon! Kövess minket, és fejlődjünk együtt!

At the top centre is the comic book title "Yellow Fellows", with the black silhouette of a factory building in the distance. On the left is Max, the drawn T-rex figure of the company's CEO, standing with his hands folded, and on the left is Chill, the drawn PR specialist and coach herbivorous dinosaur figure, standing with his left hand folded and his right hand pointing and explaining.

Mi az a KPI?

A betűszó mögött a Key Performance Indicator áll, ami magyarul fő teljesítménymutatót jelent. Segít, hogy a külső és belső mutatókat összehangolja az üzleti célokkal, és mérhető értéket rendeljen egy szervezet hatékonyságához. Ha jól határozzuk meg, segít a cég küldetésének és céljának eléréséhez.

Ez mind szép és jó, de…

Amikor egy vállalat meghatározza saját teljesítménymutatóit, szeretne mindent megtenni, hogy a versenytársak előtt maradjon – azonban sokszor előfordul, hogy a rövidtávú eredmények oltárán az alkalmazottak jólétét áldozzák fel. Ez mérgező környezethez, csökkenő termelékenységhez, végső soron pedig fluktuációhoz vezet.

Képregény: a kihívások és a reális célok kitűzésének egyensúlya kulcsfontosságú morális szempontból. Chill hathatós segítségével Max ráébred, hogy a munkavállalók jóléte és elkötelezettsége valójában a szervezeti siker motorja, így a KPI átértékelésével képes lehet megtartani tehetséges beosztottjait.
A kihívások és a reális célok kitűzésének egyensúlya kulcsfontosságú morális szempontból. Chill hathatós segítségével Max ráébred, hogy a munkavállalók jóléte és elkötelezettsége valójában a szervezeti siker motorja, így a KPI átértékelésével képes lehet megtartani tehetséges beosztottjait.

De ha a KPI elengedhetetlen egy cég működéséhez, miért hordoz magában ennyi veszélyforrást?

A megoldást egyrészt a kizárólagosságban kell keresnünk: ha görcsösen ragaszkodunk a mutatókhoz, de figyelmen kívül hagyjuk a dolgozók olyan szükségleteit, mint a munka-magánélet egyensúly, a fejlődés és a mentális egészség, az embereknek nem lesz más választása, mint munkahelyet váltani.

Másrészt ott van még a rosszul meghatározott KPI: egy elérhetetlen cél kiégéshez és egyre romló teljesítményhez vezet, hiszen sosem jön el a sikerélmény, nem ismerik el az erőfeszítéseket, ez pedig – jogosan – elkedvetleníti és kifárasztja a kollégákat.

Ezzel szemben, ha reális és teljesíthető célokat határozunk meg, akkor visszajelzést, elismerést és fejlődési lehetőséget adhatunk a munkavállalóknak – a tisztán és egyértelműen kommunikált KPI-ok összehangolják a dolgozókat a szervezet elképzeléseivel, miközben segítenek, hogy időben ismerjük fel és ismerjük el az elvégzett munkát, közösen ünnepeljük a sikereket, miközben teret nyújtunk a személyes és szakmai fejlődésre egyaránt.

Hogy segítünk mi? 

Sajnos sokszor találkozunk olyan teljesítménymutatókkal, amiket a vezetők szakértők kikérdezése nélkül határoznak meg hallomásból szerzett információk és versenytársakról kialakított hiányos képek alapján. Fontos, hogy reálisan mérjük fel egy vállalat piaci környezetét, helyzetét és lehetőségeit, a trendeket és azokat a tényezőket, amik a dolgozók teljesítményére hatással lehetnek egy adott időszakban. Egy elérhetetlen cél kitűzése az üzleti érdekkel is szembe megy, hiszen ez rengeteg felesleges anyagi és humán erőforrásba kerülhet. Egy jó KPI a kollégák szakmai véleményére is épít, egy ügynökség pedig segíthet a cég helyzetének felmérésében, a célkitűzésben és azok megvalósításában.