Milyennek látja cégünket a munkavállaló?

2024. 07. 10.
Minden vállalatnak érdeke, hogy vonzó munkáltatói márkát építsen, és könnyebben érje el a potenciális munkavállalókat. Ezzel nem csak rengeteg toborzási költséget takarít meg a cég, de csökkenti a fluktuációt, erősíti a szervezeti egységet és növeli a dolgozók teljesítményét is. De vajon mit lát ebből a potenciális munkavállaló? Váltsunk nézőpontot, és próbáljuk megérteni az ő szemszögét.

A munkahelyváltás tendenciáját vizsgáló statisztikák szerint egy átlagos 18-29 év közötti munkavállaló 3,6 munkahelyen dolgozott eddig karrierje során, míg a 30-39 évesek 4,2, a 40-49 évesek pedig 5 munkahelyen; de a 60-65 év közöttiek esetében sem emelkedik ez a szám 5 fölé. Tehát egy átlagos munkavállaló 4-5 céget ismerhet saját tapasztalatból pályája során.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy egy 2022-es adat szerint tízből négy munkavállaló már legalább egyszer otthagyta korábbi szakmáját, akkor az is látszik, hogy ennél sokkal kevesebb cégről van tapasztalatuk egy adott iparágon belül.

Miért fontos ez?

  • Ha valamiről nincs is saját tapasztalatunk, attól még lehet róla prekoncepciónk. Az employer branding is erre az alapvetésre épít. Nézzük meg ezt egy hétköznapi példán keresztül. Itt a nyár, tervezgetjük a nyaralásunkat. Ha még sose jártunk például a Bahamákon, akkor is van elképzelésünk róla, milyen lehet egy karibi nyaralás, azonnal megjelennek lelki szemeink előtt a fehér homokos tengerpartok fölé nyúló pálmafák.
  • Ugyanígy jelenik meg egy munkavállaló előtt is egy adott cég neve hallatán mindaz, amivel korábban az online térben találkozott vagy az ismerőseitől hallott. Egy álláskeresőnek a munkavállalással kapcsolatos véleménye is döntően nem saját tapasztalatra épül, hanem más forrásra támaszkodik. Egy vállalat imidzsét csak kis százalékban határozza meg a jelenlegi vagy korábbi dolgozói véleménye (ezek hitelessége és ereje viszont annál fontosabb). Ha olyan helyre utazunk, ahol még nem voltunk, mi is utánanézünk a neten az úticélnak, és tájékozódunk olyan fórumokon, ahol személyes beszámolókat is találunk.
  • Egy munkáltató megítélése többségében emocionális és hallott impulzusok alapján történik, és nagy százalékban nem racionális alapon. Vágyakat, elvárásokat, képzeteket társítanak a munkavállalók egy-egy vállalathoz. Ha meghallgatunk egy élménybeszámolót a Bahamákról, ezeket az információkat tényként adjuk tovább, bennünk pedig felébred a vágy, hogy mi is elutazzunk oda. Pedig az élménybeszámoló alapján valószínűleg semmit nem tudunk más hasonló úticélokról, de meggyőznek minket a hallottak.

Nem könnyű feladat ezeket a sztereotípiákat, „érzékeléseket” felderíteni vállalatunkról, de érdemes erre energiát fordítani. Minél jobban ismerjük célcsoportunkat, a potenciális munkavállalókat, annál eredményesebb lesz employer branding stratégiánk. Fontos tehát mérnünk, mit gondolnak rólunk a munkavállalók. Számos online rendszer, kutatási szolgáltatás lehet segítségünkre abban, hogy minél több friss és őszinte visszajelzést gyűjtsünk be, és hatékonyan tudjunk reagálni attitűdjük változásaira.

Érdekelhetnek még...

Hogyan ne sérüljön munkáltatói márkád elbocsátásokkor

2024. 07. 02.
Sokat árthat a vállalat jó hírének, ha az elbocsátott munkavállalók az online térben adnak hangot a csalódottságból vagy felháborodottságból fakadó...

Újabb nemzetközi verseny shortlistjén a Follow The Yellow Communications és a FERLING

2024. 06. 27.
Ismét a legjobbak közé került a nemzetközi mezőnyben a Follow The Yellow Communications és a FERLING közös, a Tescónak készített...

Kinek a feladata az employer branding?

2024. 06. 19.
Egyre több nagyvállalat ismeri fel, hogy milyen előnyei vannak egy alaposan kidolgozott és következetesen épített employer branding stratégiának. Sok helyen...