Toborzási trendek: tündérmese vagy valóság?

Hogy változott meg a toborzás világa az elmúlt évek során? A pandémia és a válság hatásait nemcsak a magánéletünkön, szokásainkon, de a munkaerőpiacon is érezhetjük. Ezek fényében elmondhatjuk: 2020 után teljesen új szabályok alapján íródott újra a toborzás világa

"Yellow Fellows" comic book caption in the upper left corner. In the bottom right corner, a drawn dinosaur figure is looking at a job advertisement on a citylight.

A munkaerőhiány, az egyre emelkedő bérek, a technológia térhódítása csak néhány azok közül a terhek közül, amik a cégeket nyomják napjainkban. Nem csoda, ha azzal szembesülünk, hogy a régi, bevált toborzási és kiválasztási módszerek mára hatástalannak bizonyulnak.

És itt jönnek be a különböző toborzási trendek.

Diverzitás, rugalmasság, elfogadó közösség, távmunka, versenyképes fizetés – a jelen munkavállalói ezeket a kvalitásokat keresik egy cégben, és ahogy a következő generáció a munkaerőpiacra lép, hozza magával sajátos személetét és igényeit. Míg korábban az emberek a stabilitást és a különböző juttatási csomagokat részesítették előnyben, ma inkább a mobilitást, a vállalati kultúrát, a tanulási lehetőségeket és az egyedi munkabeosztást keresik a fiatalok egy cégben.

Képregény: ahogy az álláskeresők szépítenek az önéletrajzukban, úgy a vállalatok is az álláshirdetéseikben. Olykor nem vállalják fel saját képességeiket, értékeiket és identitásukat, ehelyett hamisan, egy elképzelt képnek vagy aktuális trendnek megfelelően mutatják be magukat a leendő alkalmazottaknak. Önmaguk pontatlan bemutatása azonban olyan jelöltek bevonzásához vezethet, akik nem feltétlenül illeszkednek a vállalat tényleges munkakörnyezetéhez. A Chillel folytatott beszélgetés során Max rájön, hogy a felvételi folyamat során az őszinteség és az átláthatóság segít neki erősebb, összetartóbb csapatokat építeni, valamint bizalmat teremteni a potenciális alkalmazottakkal.
Ahogy az álláskeresők szépítenek az önéletrajzukban, úgy a vállalatok is az álláshirdetéseikben. Olykor nem vállalják fel saját képességeiket, értékeiket és identitásukat, ehelyett hamisan, egy elképzelt képnek vagy aktuális trendnek megfelelően mutatják be magukat a leendő alkalmazottaknak. Önmaguk pontatlan bemutatása azonban olyan jelöltek bevonzásához vezethet, akik nem feltétlenül illeszkednek a vállalat tényleges munkakörnyezetéhez. A Chillel folytatott beszélgetés során Max rájön, hogy a felvételi folyamat során az őszinteség és az átláthatóság segít neki erősebb, összetartóbb csapatokat építeni, valamint bizalmat teremteni a potenciális alkalmazottakkal.

Miért fontos, hogy adaptálódjon egy munkáltató a trendekhez?

Ahogy az ezredfordulósok belépnek a munkaerőpiacra, ők fogják kitenni a jövő munkavállalóinak 80%-át. A Deloitte Millenial Survey felmérése alapján “a fiatal munkavállalók azt szeretnék, ha munkaadóik értékei összhangban lennének a sajátjukéval, és céltudatos, értelmes munkával elő tudják mozdítani a társadalmi változást”.  Épp ezért a vállalatoknak egyre sürgetőbb lesz az átállás, hiszen a tudatos generációnak már nem elég, ha egy munkáltató csak “kirakatból” áll ki fontos ügyek mellett – ha nem érzik úgy, hogy értékrendjük egyezik a cégével, továbbállnak, ez pedig munkaerőhiányt, pénzbeli veszteséget is jelenthet a cégnek.

Hogy segítünk mi?

Tapasztalatunk alapján a cégek nagy százaléka használja a hirdetéseiben a trendelőrejelzésekben található hívószavakat. Egyrészt, mert a versenytársaknál is ezt látja, másrészt, mert saját bőrén érezheti a toborzási terület változásait. A probléma ott kezdődik, ha ezek csak üres szavak maradnak valós tartalom nélkül – ilyenkor a felvett munkavállaló csalódik, hogyha a rugalmas munkaidővel hirdetett állásában még este 8-kor is az irodaasztalnál ül, percre pontosan mérik az érkezését, távozását, távmunkáját pedig korlátozzák. Fontos ezért, hogy őszintén vállaljuk valós értékeinket ahelyett, hogy trendi, de valótlan képet festenénk magunkról, hisz így a cég kultúrájába passzoló munkavállalókat vonzzuk be, nem pedig a fluktuációt növeljük – épp ebben segíthet egy employer brandning ügynökség, hiszen külső szakértőként felmérik egy vállalat értékeit és megkülönböztető jegyeit a versenytársakkal szemben, illetve asszisztálnak, hogy ezeket transzparensen kommunikálhassuk.