Ahogy a mondás tartja, okos ember más kárán tanul, ezért mi is összegyűjtöttünk három tipikus hibát, amit az okos vállalatok a jövőben elkerülhetnek. Természetesen mindenki szereti a gyors és látványos eredményeket, de ha csak munkáltatói imidzset építünk, és nem valódi munkáltatói márkát, könnyen visszaüthet cégünk jó hírére ez a módszer.
1. A tökéletesség mítosza
„Nálunk dolgozni maga a boldogság! Bármire is vágysz, itt megkapod, mert nekünk TE vagy a legfontosabb!” Bárki szívesen hirdetné vállalatát ezzel a fantasztikus üzenettel, de legyünk ezzel óvatosak, mert ha jól belegondolunk, ez a kijelentés nem igaz. Az élet még Aprajafalván sem csak játék és mese, egy munkahelyen pedig biztosan vannak hajtós időszakok, kellemetlen kollégák, vagy idegesítő online rendszerek. És ha mi vagyunk a ritka kivétel, és tényleg minden nagyszerűen működik vállalatunknál, az akkor is egy munkahely, ahol bizony dolgozni kell. A munka pedig még a legjobb helyen is sokszor nehéz, megterhelő. Ha egy termékről lenne szó, akkor se hirdetnénk prémiumként a középszerűt, ne tegyük ezt saját vállalatunkkal sem. Ha betarthatatlan ígéreteket teszünk, az elégedetlen munkavállalókhoz vezet. Csak annyira építsünk mítoszt magunk köré, amennyire legendák vagyunk!
2. Kell egy jó csapat
A munkáltatói márka meghatározó része maga a munkavállaló. Ha nem vagyunk tisztában azzal, hogy pontosan kik is számunkra a potenciális munkavállalók, és milyen az a csapat, ahová kerülnek majd, az negatív hatással lehet vállalatunk egész működésére. A dolgozók cégen belüli viselkedése kihat a hangulatra, a belső kommunikációra, és így a munkáltatói márkánkra is. Ha például egy jó szakember kerül vezetői képességek nélkül egy csoport élére, az képes lerombolni a közösséget, és akár kulcsfontosságú kollégákat is elüldözni a cégtől. Egy emberközpontú vezető viszont, akár kevesebb szakmai tapasztalattal is sikeresebb lehet a csapata élén. Minden vállalat a legtehetségesebb munkavállalókért küzd, de az igazán jó munkahelyi közösség megteremtéséhez és a sikeres munkáltatói márkaépítéséhez tudnod kell, hogy milyen embereket keresel a cégedhez. Az eredményes profilozáshoz pedig elengedhetetlen, hogy erről a csapatodat is megkérdezd!
3. Nézzünk a hangzatos mondatok mögé
Hogyan születnek a munkáltatói márkaígéretek? Ha kapunk egy jól hangzó employer branding üzenetet az anyagvállalttól, vagy szakmai tanácsadótól, akkor azt rögtön a zászlónkra is tűzzük, minden felületünkön és hirdetésünkben büszkén használjuk. Ha szerencsénk van, akkor ezt megelőzte egy tesztelés, kutatás, de sokszor előfordul, hogy egyszerűen csak kitalálta a cégnél valaki. Nehéz egyedinek és hitelesnek maradni a munkáltatói ígéretekben, és közben vonzónak is lenni a munkavállalói célcsoport szemében. Ha csupán kiüresedett üzenetekkel igyekszünk magunkhoz csábítani a tehetségeket, nem leszünk eredményesek. Tárjuk fel a saját értékeinket, és erre építsük munkáltatói márkánkat! Egy termékfejlesztési folyamatnak is fontos eleme a fogyasztói csoportokban való tesztelés, a kapott vélemények mentén haladunk előre. Az employer brandingben is fontos szerepe van a dolgozói visszajelzéseknek: kérdezzük meg a kollégákat arról, ők milyennek látják vállalatunkat, milyen meglévő értékek fontosak számukra. Így leszünk csak képesek tényleg egyedivé tenni a piacon a céget vagy akár egy-egy részleget.
Ha csak a felszínt kapargatjuk, és energiánkat az imidzs fenntartására és nem a valódi márkaépítésre fordítjuk, akkor hosszú távon inkább ártunk cégünk jó hírének, mint használunk. A munkavállalói értékek meghatározásában egy employer branding ügynökség kiemelkedő szerepet játszhat.
A külső szemlélet objektivitásával és tapasztalatával így lehetőséget teremthetünk a pontos és mélyreható értékelésre. Az üres ígéretek és látszatmegoldások, csalódott munkavállalókat és magas fluktuációt eredményeznek. Lehet bármilyen csillogó egy üzlet kirakata, ha odabent silány minőségű termékeket, rossz hangulatot és undok kiszolgálást tapasztalunk, soha többet nem megyünk vissza oda.