Munkáltatói márkaépítés – amikor cégünk maga a termék

A legtöbb vállalat saját termékei vagy szolgáltatásai népszerűsítéséért dolgozik. A márkázás során a marketing és kommunikációs tevékenység arra irányul, hogy minden lényeges és előnyös információt igyekeznek a leghatékonyabban eljuttatni célcsoportjukhoz. Ideális esetben a termék a jó marketingnek köszönhetően népszerű lesz, a fogyasztó pedig boldogan költ rá. De mi a helyzet akkor, ha a termék maga a cég? A munkáltatói márkaépítés során ugyanis egy adott vállalatot népszerűsítünk a potenciális munkavállalók célcsoportja felé.

Two female and one male colleague in an office are sitting at a table and are very happy about something.

Termékfejlesztés

A fogyasztói márka esetében tapasztalhatjuk, hogy egy átlagos terméket hatékony, átgondolt brandinggel sokáig a felszínen lehet tartani, de a legjobb márka renoméja is lerombolható rossz kommunikációval. Igazán sikeres márkává válni viszont csak az alapvetően jó termékeket kínáló vállalatok tudnak, hiszen a rosszabb minőségű/ árú/ külalakú stb. termékeket előbb-utóbb kiszorítja majd egy kedvezőbb alternatíva. Nem elég tehát a jó marketing, magát a terméket is fejleszteni kell.

Nincs ez másként munkáltatói márkánk esetében sem. Ha miénk a világ legnépszerűbb fogyasztói márkája, attól még nem biztos, hogy minket tartanak a világ legjobb munkaadójának. Ahogy a fogyasztói márkánál is számos elem megfelelő összeillesztése, úgy a munkáltatói márkánál is több szempont figyelembevétele, tudatos stratégiaépítés és következetes lépések megfelelő összehangolása hozza majd meg a sikert.

Mérések

Ha egy terméket akarunk jobbá tenni, viszonylag könnyen tudunk változtatni az összetevőkön, csomagoláson, akár új terméket is piacra dobhatunk új név és brand alatt. Minden termékfejlesztési szakaszt megelőznek alapos vizsgálatok, felmérések, piackutatások, amik eredményeiből láthatóvá válik, milyen irányba érdemes elmozdulni. Ugyanezt a módszert kell alkalmaznunk a munkáltatói márkánk esetében is. A cég tényleges működése komoly hatást gyakorol munkáltatói márkánkra, bármit is igyekszünk magunkról kommunikálni, ha az nem fedi a valóságot, csak nőni fog a fluktuáció. Először is fel kell mérnünk, hogy mit gondolnak rólunk saját munkavállalóink, és mit gondolnak az álláskeresők. Végezzünk belső felméréseket a munkatársak körében, hogy megtudjuk, mik cégünk erősségei és gyengepontjai, és erre építsük stratégiánkat. Nehezebb dolgunk van, ha azt akarjuk felmérni, hogyan is vélekednek a potenciális álláskeresők munkáltatói márkánkról. Mivel keveseknek van tapasztalati tudása egy adott cégről, így sztereotípiák, „érzékelések” alapján ítélik meg a vállalatokat. Érdemes ezeket felderíteni, hiszen minél jobban ismerjük célcsoportunkat, a potenciális munkavállalókat, annál eredményesebb lesz employer branding stratégiánk.

Irodában két női és egy férfi kolléga egy asztalnál ülnek és nagyon örülnek valaminek.
Mi jut eszedbe a “marketing” szóról elsőre? Termékkommunikáció? Na de mi van akkor, ha a céged válik a termékké?


Összetevők

Ha valamilyen élelmiszert vásárolunk, megnézhetjük a csomagoláson az összetevőket, hogy lássuk, milyen minőségű a termék. A munkáltatói márka esetében is vannak összetevők, amikről igyekszik tájékozódni a potenciális munkavállalói, mielőtt elkötelezi magát az adott cég mellett. Felméri a munkakörnyezet, az anyagi és egyéb juttatásokat, a munkáltatói értékígéreteket. A munkáltatói márka egyik fő összetevője azonban maga a csapat. Habár a cégstruktúra és a vállalati kultúra is alakítható, de alapvetően a céget alkotó munkavállalók, vezetők és működési irányelveik határozzák meg a cég, mint termék lényegi jellegét. Minden vállalat a legtehetségesebb munkavállalókért küzd, de az igazán jó munkahelyi közösség megteremtéséhez és a sikeres munkáltatói márkaépítéséhez tudatosan kell új embereket keresni a céghez. Az eredményes profilozáshoz pedig elengedhetetlen, hogy ebbe magát a csapatot is bevonjuk.

Az employer branding tehát csak részben hasonlítható össze a fogyasztói márkával. A fogyasztói márka egy olyan elképzelt brand, amit egy vállalat kitalál, és ennek tudatában készít terméket vagy szolgáltatást. Ugyanez az értékrend azonban nem ültethető át a sikeres munkáltatói márkaépítésbe, hiszen ez ennél komplexebb terület, amely a hitelességre és önreflexióra kell épüljön a vállalat valódi munkáltatói értékeit hangsúlyozva.