5 tipikus employer branding hiba, amit állásbörzén elkövethetsz

Az őszi időszakban számos állásbörze ad lehetőséget a vállalatoknak arra, hogy egyszerre szólítsák meg a fiatal tehetségeket és a tapasztalt munkaerőt, és csábítsák őket a cégükhöz. Ügynökségként pontosan tudjuk, mennyi időt, energiát, tervezést, anyagi ráfordítást igényel egy-egy kitelepülés megszervezése, éppen ezért fontos, hogy elkerüljük a tipikus hibákat, amik miatt esetleg minden erőbefektetésünk ellenére elmaradhatnak a várt eredmények.

Állásbörzén egy kiállító pultjánál két álláskereső látogató játszik vidáman egy interaktív játékkal.

Korábbi tapasztalataink alapján összegyűjtöttünk 5 olyan pontot, amire érdemes odafigyelni, ha szeretnénk felhívni magunkra a potenciális munkavállalók figyelmét:

1. Kulcstartó információ helyett

Minden stand kötelező kellékei a reklámajándékok, gyakran valamilyen játékkal vagy interaktív tevékenységgel összekötve. Mindenki jól ismeri a klasszikus szerencsekerék módszert (pörgesd meg a kereket, és nézzük, hogy tollat, kulcstartót vagy jegyzetfüzetet nyersz…), ami ma már ritkán üti meg az ingerküszöböt és önmagában biztosan nem lesz elég arra, hogy felkeltsük a potenciális munkavállalók érdeklődését. A cél nem az, hogy minél hamarabb kiszórjuk a rengeteg pénzből vásárolt ajándékokat, hanem hogy egy játékkal, ajándéktárggyal megkönnyítsük a kapcsolatfelvételt és a kommunikációt. Hiába sétál el boldogan az álláskereső a kulcstartójával, ha nem kapott információt a cégről és nem gyűjtöttük be az önéletrajzát, akkor ez az akció valójában eredménytelen volt. Igyekezzünk olyan toborzási metódust kialakítani a standunkon, amiben a reklámtárgy és a mosoly mellé valódi információ és beszélgetés is jár.

2. A kevesebb nem mindig több

Ha egy cég évek óta rutinszerűen vesz részt az állásbörzéken, gyakran kerülnek előtérbe a „spórolós” megoldások. Találkozunk olyan kiállítókkal is, ahol nem csak a kreativitást és az új ötleteket spórolták meg, de az eszközöket is. Ha az álláskereső elavult szóróanyaggal, átmatricázott roll-uppal, leharcolt, koszlott standdal, a raktár mélyéről előkotort random reklámajándékkal találkozik, akkor biztosan megfogalmazódik benne a kérdés, hogy egy ilyen megjelenés után vajon milyen lehet ez a munkahely?  Egy igénytelennek tűnő stand rengeteget tud rontani a munkáltatói márka megítélésén, és nem kelti komoly, megbízható cég érzetét a potenciális munkavállalóban. Szerezzünk be egyedi ajándéktárgyakat, a korábbi eszközeink állapotát és információtartalmát még időben ellenőrizzük, hogy ha szükséges, be tudjunk szerezni újakat a kitelepülés előtt.  Az állásbörze olyan, mint az első randi: érdemes a legjobb arcunkat mutatni!

    Állásbörzén egy kiállító pultjánál két álláskereső látogató játszik vidáman egy interaktív játékkal.
    Hiába települ ki a céged az állásbörzékre, mégsem jön elég új jelentkező? Hogy hatékony legyen a toborzás, összegyűjtöttük az 5 legtipikusabb hibát, melyek elkerülésével sikeres lehetsz.

    3. Haladjunk a korral

    Ha a standunk felirata azt hirdeti, hogy modern, innovatív cég vagyunk, akkor a toborzás folyamatában is célszerű ennek visszaköszönnie. Ha mérnökökre, IT szakemberekre pályázunk, ne nyomtatott jelentkezési ívek és szóróanyagok várják a pultunkon az álláskeresőket. Amellett, hogy a környezetünket óvjuk azzal, ha a több kiló papírt tabletre cseréljük, a HR-es kollégák is hálásak lesznek nekünk, mert az adatrögzítés adminisztrációs idejét is lecsökkentjük az elektronikus rendszerrel. Ha van fejlesztő a cégünknél, házon belül is készíthetünk saját brandünkre szabott formot. Ráadásul nem jelent a nyomdainál nagyobb költséget sem 1-2 tablet bérlése vagy használt eszköz vásárlása.

    4. Semmitmondó beszélgetések

    Ha valaki komolyan érdeklődik bizonyos pozíciók iránt, akkor nem a csillogó standok, a menő ajándékok, hanem a kapott válaszok és a cégről alkotott benyomások alapján fog dönteni, melyik munkahelyet is válassza. Ha egy-egy kiállítót meglátogatva felteszi a kérdést „miért érdemes nálatok dolgozni?”, és erre nem kap összeszedett, hiteles információkat tartalmazó választ, akkor bizony tovább fog állni. A „miért ne?”, „mert ez jó hely”, „Itt jó a csapat” típusú válaszok legfeljebb felütésnek jók, de ahhoz nem elegek, hogy az álláskereső minket válasszon a konkurencia helyett. Egy állásbörzén az a dolgunk, hogy eladjuk magunkat, ehhez pedig felkészültnek kell lennünk. Vegyük sorra a céges értékeket, a gondoljuk át lehetséges kérdéseket és igyekezzünk minél több információt átadni a vállalatról, mert így van esélyünk arra, hogy valóban a hozzánk leginkább passzoló, minőségi munkaerőt tudjuk megszerezni a toborzási folyamat végére.

    5. A cég arca

    Egyre több helyen találkozunk a kiállítóknál a pár óra alatt betanított hostessek helyett valódi munkavállalókkal, ami növeli a hitelességet és az álláskeresők sok mindent leszűrhetnek a leendő kollégákkal való találkozásból. Azonban ha a dedikált kolléga nem megfelelően képviseli a céget, akkor jelenlétével inkább árt munkáltatói márkánknak. Ha „kötelező jelleggel” küldünk ki valakit, vagy csak azért találunk lelkes jelentkezőket, mert van ingyen süti és addig se kell az irodában lenni, akkor maximum az előre bemagolt corporate szöveget tudja majd átadni az érdeklődőknek, és elveszítjük azt az előnyt, amit a hiteles, belülről jövő tájékoztatás jelentene. Ha jól felépített employer branding stratégiája van egy cégnek, akkor a munkavállalók tisztában vannak a céges értékekkel és mindennapi tapasztalataik egybevágnak a kifelé kommunikált munkáltatói értékígéretekkel (EVP). Ilyenkor bátran válogathatunk az alkalmazottak közül, hogy ki képviseljen minket egy-egy börzén. Ha viszont még nem tartunk itt ebben a folyamatban, akkor készítsük fel a kitelepülő kollégákat, legyenek képben a munkáltatói márkánk értékeivel, legyen célja annak, hogy képviselik cégünket, és legyenek birtokában azoknak az információknak, amiket a legfontosabb átadni a potenciális munkavállalóknak.

    A következő állásbörze előtt érdemes tehát átfutni a fenti listát, és elkerülni ezeket a hibákat, hiszen egy jó toborzó kampány célja, hogy a minőségi munkaerő, a tehetséges munkavállalók minket válasszanak a konkurencia helyett.