Belső kommunikáció
Nehéz kérdés, hogy egy alá-fölé rendelt viszonyban, mint amilyen a munkavállaló és munkáltató kapcsolata, hogyan lehet hitelesnek maradni. Egy vállalat a döntéseit mindig szigorú cégérdekek mentén hozza meg, és ezek között bizony mindig vannak olyanok, amik nem kedveznek a dolgozóknak. Vegyünk példának egy kisebb létszám leépítést. Piacvesztés esetén egy ilyen döntés megmenthet akár több száz munkahelyet, de mégis meg kell válni jónéhány munkavállalótól. Az elbocsátott munkavállalók szemében valószínűleg változik ilyenkor a cég reputációja, de nem mindegy, milyen mértékben. Bár nem könnyű egy ilyen döntést jól kezelni és kommunikálni, de átgondolt employer branding stratégiával és konzekvens, hiteles kommunikációval ezek a váratlan helyzetek kevesebb kárt okoznak a vállalat hírnevének.
Ha céges kultúránk és belső kommunikációnk munkavállaló-barát, konstruktív és emberséges, könnyebb megőrizni hitelességünket akár elbocsátások esetén is. Az a vezetőség, amely élhető munkahelyet teremt, a cég valós, saját értékeire épít, a munkavállalók igényeit figyelembe veszi, és képes az önreflexióra, nehezebben veszti hitelét a dolgozók előtt.
Külső kommunikáció
Bizonyára sokan megélték már, hogy egy a cég által kifelé mutatott kép nem egyezett a belső tapasztalatokkal. Ennek oka lehet az, hogy szándékosan elferdített információt közölnek magukról a vállalatok, de akár az is, hogy nem ismerik, nem mérték fel kellően saját céges értékeiket, hiányosságaikat. Ebből adódóan a munkavállalókban kialakult egy bizonyos szkepticizmus azzal szemben, amit a munkáltatók kommunikálnak saját magukról. A külső kommunikációban ezért felértékelődött a „független” harmadik fél véleménye. Ilyen lehet például egy független minősítő szervezet, egy díj, pályázati eredmény, de akár egy szakértő személye is, aki megerősít egy adott információt a céggel kapcsolatban.
Fontos hitelesítési pont a munkáltatói márka szempontjából a közösségi média is. A posztok, blogok, munkahelyekkel kapcsolatos online fórumok gyakori terepei a véleménynyilvánításnak, és könnyebben hiszünk az itt leírt személyes tapasztalatoknak, legyenek akár pozitívak, akár negatívak.
Ne higgyük, hogy ha távol maradunk ezektől a felületektől, akkor figyelmen kívül is hagyhatjuk őket. A vállalatunkról szóló kommunikációt nem csak monitorozni kell, de fontos reagálni is rá! Ha jelen vagyunk az online térben munkaadóként, és hitelesen, konzekvensen kommunikáljuk cégünk értékeit ezen felületeken is, könnyebben találjuk meg a hozzánk passzoló munkaerőt. Ne hirdessünk valótlan értékeket és ne fessünk vonzó, de hamis képet magunkról, mert a csalódott munkavállalók növelik a fluktuációt és negatív hatással vannak a munkáltatói márkánkra is.
Végül fontos, hogy összehangoljuk belső- és külső kommunikációnkat, hiszen az egymásnak ellentmondó információk összezavarják az álláskeresőket és bizonytalanságot szülnek a munkavállalókban. A hitelességet nem csak megteremteni nehéz, de megtartani is, ezért fontos a jól felépített, folyamatos és tudatos kommunikáció, amelyben segítségünkre lehetnek az ezt támogatni képes ügynökségek, szakemberek.