10 tipp, hogy ne aludjanak el a kollégák meeting közben

Sok munkavállaló nagy mumusai a sorozatos meetingek, amik bizony gyakran válhatnak unalmassá vagy éppen feszültséggel telivé. A hőségriadók időszakában, amikor a nagy melegtől egyébként is nehezebben koncentrálunk, sokan épp szabadságra készülnek vagy onnan térnek vissza, nagyon nehéz hatékony megbeszéléseket tartani.

Fiatal női munkavállaló online meetinget tart kollégáival.

Összegyűjtöttünk 10 tanácsot, ami megkönnyítheti a dolgod, hogy ne üres tekintetekkel vagy szunyókáló kollégákkal szembesülj a meetingeken:

  1. Kezdjük a meghívással. Ha egy újabb sablon eseménymeghívót látunk felvillanni az e-mailjeink között, sokszor már görcsbe rándul a gyomrunk. Ha azonban ezt kiegészítjük egy személyre szóló üzenettel, vagy egy kísérő e-maillel, az mindenkinek jól esik, mert ebből is érezzük, tényleg szükség van a szakértelmünkre, véleményünkre egy-egy téma kapcsán.
  2. Szintén célszerű a meghívó e-mailben már vázolni a témákat, napirendet, hogy a résztvevők is lássák, határozott célja, menetrendje van az értekezletnek, és nem húzódik majd a végtelenségbe a beszélgetés. Akár előzetes feladatot is kiadhatunk a meeting előtt a résztvevőknek (nézzetek utána annak…, hozzatok példákat arra… stb.) ezzel is érdekeltté, motiválttá tudjuk tenni a munkavállalót a megbeszélésen való részvételre, és már konkrétumokról tudunk beszélgetni az összeüléskor.
  3. Nem kell mindenről meetingelni. Ha felmerül egy kérdés vagy probléma, ne hívjunk össze azonnal minden kollégát, hanem mérlegeljük, hogy az információ átadásnak vagy a közös ötletelésnek mi a legmegfelelőbb módja ebben az esetben. Gyakran egy e-mailváltás vagy egy hosszabb telefonbeszélgetés is ugyanúgy eredményes lehet, és így nem kerül egy újabb meeting a naptárunkba.
  4. Tartsuk szem előtt, hogy a rendszeres, gyakori meetingek könnyedén vezethetnek kiégéshez. Ha túl gyakran meetingelünk egy adott projekt, téma kapcsán, és így kevés feldolgozandó információ kerül terítékre, akkor indokolatlannak és feleslegesnek tűnik majd a résztvevők számára a találkozás. Ha viszont túl ritkán hívunk össze egyeztetést, elcsúszhatnak a munkafázisok, határidők, vagy annyi mondanivalónk lesz, hogy nem férünk bele egy adott meeting időkeretébe. Igyekezzünk tehát megtalálni a feladat súlyához, prioritásához és a résztvevők információigényeihez leginkább passzoló rendszerességet.
  5. Minden tartalmas meeting nagy energiákat kíván a résztvevőktől, így egy adott napon ne vigyük túlzásba a meetingek számát. Folyamatos koncentrációt igényel, hogy valóban oda tudjunk figyelni a témára, egymásra, a feladatokra, megjegyezzünk minden új információt, plusz még használjuk a kreatív energiáinkat is, ha új ötletet kell bedobni…mindez azzal jár, hogy ha igazán eredményes meetinget tartottunk, akkor gyakran úgy érezzük, olyan az agyunk, mint a kifacsart szivacs. Ellenőrizzük kollégáink naptárát, és ha már látunk beírva aznapra 2-3 meetinget, inkább szervezzük másik napra a megbeszélésünket, mert fáradt tekintetekkel szembenézve nekünk is nehezebb dolgunk lenne.
  6. A külső körülmények is nagyban befolyásolnak egy meetinget. Ha nyáron forró, levegőtlen helyiségben, télen pedig jégveremben kell végigülnünk egy hosszú megbeszélést, biztosan csökken majd a koncentrációs képességünk. Igyekezzünk ideális helyszínt és körülményeket biztosítani a meetingre. Ha pedig online térben találkozunk, figyeljünk a technikai feltételek meglétére. Rendkívül bosszantó a szakadozó nettel, rossz hang vagy képminőséggel küzdeni egy-egy online meeting során.
  7. Érdemes minden alkalommal meghatározni, hogy ki vezeti a meetinget és mi a cél, amit el akarunk érni a végére. Ha nem tisztázott, kinek mi a feladata a meeting során, akkor mindenki a saját témáit, problémáit veszi majd előre, és ha nincs, aki kézben tartja a folyamatot, akkor nem érünk egyiknek sem a végére. Az is előfordul, hogy már a meetingen derül ki, hogy a korábban felmerült kérdések, problémák időközben tisztázódtak, és céltalannak érezzük így a megbeszélést. Igyekezzünk folyamatosan felülvizsgálni a kitűzött meeting relevanciáját, és ha feleslegesnek érezzük, akkor gondoljuk újra, vagy mondjuk le a megbeszélt találkozót, mert a céltalan meetingek csak időt és energiát pazarolnak.
  8. Egy meetinget jól levezetni éppolyan nehéz, mint egy iskolai tanórát megtartani, hiszen folyamatosan fenn kell tartanunk a lankadó figyelmet. A prezentáló félnek célszerű kerülnie a barokk körmondatokat, és röviden, lényegre törően fogalmazni. Érdemes akár vizuális segédeszközökhöz is folyamodnunk, ha a téma lehetőséget ad rá, az illusztráció ugyanis felkelti a figyelmet és a koncentrációban is segít. Használjunk bátran izgalmas prezentációkat, képeket, videókat, animált grafikákat, amik megtörik a hosszú beszélgetések monotonitását.
  9. Ha azt érezzük, hogy ugyanaz történik hétről hétre, és már egymásba folynak a meetingalkalmak, akkor ideje felrázni a csapatot és elszakadni a sablonoktól. A már hosszú ideje ismétlődő megbeszéléseket átrakhatjuk másik napra vagy napszakra, de változtathatunk a struktúrán is, beleépítve a meetingbe például hosszabb small talk részt, helyet adva a témához kapcsolódó személyes sztoriknak. Ha pedig az ötletelés a cél, akár néhány kreatív játék, asszociációs kör is segíthet átlendülni a holtpontokon.
  10. Sokat számít egy meetingen az interaktivitás is. Sokkal barátságosabb és kevésbé feszült közeget teremthetünk, ha a hierarchia fitogtatása helyett igyekszünk mindenkit bevonni a beszélgetésbe. Legyünk valóban nyitottak a kollégák véleményére és visszajelzéseire, és ez érződjön hangnemünkön, viselkedésünkön is. Egy meeting levezetésénél határozottnak kell lennünk, de ez nem zárja ki a könnyed, baráti hangnemet, így könnyebben megnyilatkoznak majd a résztvevők is.

Az ördög bizony a részletekben rejlik, és ha ezekre az apróságokra igyekszünk odafigyelni, akkor nem csak jobb hangulatú, de eredményesebb meetingeket is tarthatunk, és kevésbé égnek majd ki a kollégák a sorozatos, vég nélküli megbeszélésektől.

Fiatal női munkavállaló online meetinget tart kollégáival.
Bosszantanak a megfáradt, unott tekintetek a meetingjeiden? Összeírtunk neked 10 tanácsot, hogyan tudsz hatékonyabb meetingeket tartani!