Az első lépés a fejlődés útján
Jó esetben már maga a döntés, hogy szükség van munkáltatói márkaépítésre a cégnél, a felsővezetéstől érkezik. Ez már önmagában jelenthet egyfajta törekvést, de gyakran tapasztalható, hogy csak a külső eredmények érdeklik a vezetőket, a belső változtatásokra már nem nyitottak. Szépen csomagolt cukorkákat várnak csak, amivel becsalogathatóak a munkavállalók. Ha azonban a vezetők nem elkötelezettek, sosem lesz erős a vállalat munkáltatói márkája, bármennyi pénzt és energiát fordítanak erre, hiszen az employer branding alapja a hitelesség. A szervezeti kultúrát a vezetők határozzák meg, és bármilyen szép üzeneteket is közvetítünk a cégről, az új kollégák már az első napokban megérzik, hogy ez valódi e vagy sem. Különösen igaz ez a középvezetői szintre, hiszen ha a felsővezetés nem megfelelő, innen menekülnek el leghamarabb a munkavállalók.
Csapatjáték
Szintén megakadhat a folyamat a középvezetői szinten, ha nem elég motiváltak a végrehajtás irányítói. Ha a közvetlen vezetők nem érzik magukénak a célokat és feladatokat, az gátat vethet a megfelelő eredményeknek. A „mindegy mit, csak csináljuk” hozzáállás vezet az elkapkodott kampányokhoz, az átgondolatlan megoldásokhoz, amik nem hoznak soha igazi sikert.
Az employer branding több terület együttműködését igényli (HR, marketing, PR), így ha ezen területek vezetői csak egymás között passzolgatják a labdát és próbálják hárítani a felelősséget, nem lehet eredményes stratégiát építeni. Ilyenkor az összehangoltság hiánya hibásan felépített üzenetrendszerekhez, egymásnak ellentmondó külső- és belső kommunikációhoz vezet.
Hogyan hathatunk a vezetőségre?
Gyakran gondoljuk azt, hogy a felsővezetés isteni magasságaiba semmilyen érv nem jut fel, így az ő motiválásukra nincs lehetőségünk az alsóbb szintekről. Ez azonban nem igaz! A megfelelő módszerekkel és asszertív kommunikációval szinte minden vezetőnél célt lehet érni.
Még egy autoriter felsővezető is érdekelt a munkáltatói márka építésében, hiszen a cég sikeressége ezen is múlik. Ha az emberi oldalt nem is tartják minden helyzetben szem előtt, a piaci trendeket, és a pénzügyi nyomást bizony megérzik. A számok és tények nem hagyhatóak figyelmen kívül, így a legjobb megoldás, ha egy ROI mutatóval (befektetés arányos megtérülés) kézzel foghatóvá tesszük számukra, mennyit veszíthet a vállalkozás, ha nem foglalkoznak a munkavállalói márkaépítéssel.
A középvezetői réteg motiválására a tudás és tapasztalat szélesítése a legjobb módszer. Hiszen ha felismerik, hogy a szervezeti kultúra javítása az ő érdekük is, hiszen saját munkahelyüket és körülményeiket teszik ezáltal jobbá, akkor már nem rájuk erőltetett feladatként, hanem közös célként tudnak tekinteni az employer brandingre. Vezetőképzésekkel, tréningekkel saját maguk is megtapasztalhatják, miért is fontos a munkáltatói márkaépítés.